De QR-code : een ondersteunende differentiatie-tool voor het basisonderwijs

De QR-code … een ondersteunende differentiatie-tool voor het basisonderwijs.

Scan-Website-Gray

het ontstaan

De QR-code, je ziet ze op de meest gekke plaatsen opduiken.
De QR-code, ofwel Quick Response-code, komt uit Japan en wordt gebruikt in de auto-industrie. Hij heeft de vorm van een vierkant zwart-wit pictogram dat lijkt op een streepjescode. Hij bevat informatie in de vorm van tekst of kan de consument, via een link, doorverwijzen naar een website of een pagina met inhoud (foto’s, muziek, video).

werking

Om een QR-code te kunnen lezen, heb je wifi, 3G of 4G verbinding nodig, alsook een smartphone of iPad nodig waarop een applicatie is geïnstalleerd die een QR-code kan ontcijferen.

Een voorbeeld van een degelijke applicatie is SCAN ME

Unknown-36
Om een QR-code aan te maken, bestaan er op het internet heel wat websites die dit aanbieden .

de QR-code als ondersteunende tool voor differentiatie

Het gebruik van de QR-code is een fantastische tool voor het basisonderwijs om het gedifferentieerd werken in de klas uit te bouwen.

Een toepassing die vaak in het basisonderwijs wordt gebruikt is het koppelen van een QR-code aan een instructiefilmpje.

Leerkrachten maken een instructiefilmpje, plaatsen dit op hun You Tube –kanaal en maken van de deellink een QR-code. Leerlingen krijgen een opdracht. Instructies of een stappenplan over hoe zij een opdracht moeten oplossen, kunnen zij bekijken op het instructiefilmpje … juf Nele Tilleman schreef er alvast een mooi artikel over  in het september 2015 nummer  van onderwijstijdschrift “Sint-Cansiusblad” met als titel knAPP gedifferentieerd.  Lees beslist het artikel door op onderstaande link te klikken :
knAPP geleerd


QR-code koppelen aan audio

Ook een mooie ondersteunende toepassing van QR-codes voor het basisonderwijs, is om QR-codes te koppelen aan een ingesproken tekst. Dit kan via de applicatie QR-voice en is handig bij het uitwerken van een aantal ondersteunende toepassing in het leren lezen.

E-boek “QR-codes”

Ook auteur, Apple Distinguished Educator en oprichter van het ICT-atelier Kurt Klynen schreef hierover een heel interessant e-boek “QR-codes”. Dit e-boek voor de basisschool, bevat talrijke praktijktips en praktijkvoorbeelden om QR-codes in de klaswerking te integreren.

Schermafdruk 2015-11-18 16.45.15

Blog

Ook heel wat bloggers bieden heel wat goede praktijkvoorbeelden aan.

Zoals is er bijvoorbeeld blogster Amy Olsen uit Minnesota VS, die in haar blog een aantal mooie praktijkvoorbeelden geeft over hoe QR-codes, schrijfvaardigheden kunnen stimuleren met ondersteuning van QR-codes.

http://www.luckylittlelearners.com/2015/05/improve-writing-with-qr-codes.html

… of is er de blog van Hilary Lewis, waarin zij 10 voorbeelden gaat beschrijven over hoe zij QR-codes in haar klaspraktijk gaat integreren.

http://www.bloglovin.com/blogs/whos-who-whos-new-11469607?post=2472187967&blog=11469607&frame_type=a&viewer=true


QR-code als veilige toegang tot een online platform

Voor heel wat applicaties wordt de QR-code gebruikt om toegang te verlenen tot een online-platform. Geen onnodig bijhouden van wachtwoorden, de unieke QR-code linkt je onmiddellijk door naar het platform. Voorbeelden hiervan zijn de applicaties Seesaw en iTunes U.

Seesaw

images-65

Seesaw is een applicatie waarbij kinderen zelf een digital portofolio kunnen bijhouden en waarbij leerkrachten en ouders feedback kunnen geven op het werk van hun kinderen. Om toegang te krijgen tot hun online digitaal portofolio, scannen zij gewoon met hun iPad de unieke QR-code in en worden automatisch doorgelinkt. Geen onnodige wachtwoorden zijn hierbij nodig en maakt dit vooral voor heel jonge kinderen toegankelijk om hun portofolio te raadplegen of aan te passen.

Unknown-37

Zelf gebruikt deze auteur, dit om leerkrachten toegang te verlenen tot het schoolwerkplan van de school. Het schoolwerkplan werkt opgemaakt met behulp van de applicatie iTunes U en is een ondersteunend instrument voor de leerkracht. Toegang krijgen tot een beveiligde omgeving van het schoolwerkplan, kan gewoon door de unieke toegangslink in de vorm van een QR-code in te scannen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s