Do It Yourself-technologie … een “S.T.E.M.” voor kinderen uit het basisonderwijs ?

Do It Yourself-technologie … een “S.T.E.M.” voor kinderen uit het basisonderwijs ?

S.T.E.M.
STEM verwijst naar de internationale afkorting voor Science, Technology, Engineering, Mathematics… een waaier aan technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen

STEM is vandaag de dag in ons Vlaams onderwijslandschap een “hot” item. Veel middelbare scholen profileren zich als STEM-school ondanks het feit dat zij vaak werken met verouderde technologie, niet durven inspelen op technologische evoluties en geen langetermijn visie hebben om hierbij te durven investeren.

Deze auteur is er van overtuigd dat een goed STEM-beleid start in het basisonderwijs en het middelbaar onderwijs hierop gaat voortbouwen… en niet zoals we vaak merken met een goed werkende zorgwerking in het basisonderwijs, middelbare scholen in hun zorgbeleid vaak achterop hinken door een gebrek aan doorstroming tussen middelbare scholen en basisscholen.

Beroepen van de toekomst
Deze auteur vindt dan ook dat een goed STEM-beleid kinderen kan voorbereiden op “beroepen van de toekomst” Beroepen die vaak gerelateerd zijn aan wetenschap en techniek.

De uitdaging voor het basisonderwijs ligt er hem dan ook in wetenschap en techniek uitdagend maken? Op welke manier wek je de interesse van leerlingen en stimuleer je tegelijkertijd de ontwikkeling van specifieke vaardigheden zoals creativiteit, ondernemingszin, probleemoplossend denken, samenwerking, initiatief, leiderschap en ICT-vaardigheden.

Veel methodes wereldorïentatie spelen hierop in. Echter durven basisscholen te weinig in te spelen op technologische evoluties , laat staan een langetermijnvisie te ontwikkelen om hierbij te durven investeren.

Do It Yourself -technologie
Een innovatieve ontwikkeling om kinderen te prikkelen voor wetenschap en techniek die we op wereldvlak kunnen vaststellen is de “Do It Yourself (DIY)-technologie”, zoals de 3D-printer, Makey Makey , Scratch …

Do It Yourself (DIY)-technologie zijn zo opgebouwd dat leerlingen de essentie van techniek en de werking ervan al lerend leren ontdekken.

De afstand tussen het geprikkeld worden door techniek en het experimenteel uitwerken van een idee, wordt met DIY-technologie verkort. Zo kan je bijvoorbeeld binnen enkele minuten een object ontwerpen met een 3D-programma en deze uitprinten op een 3D-printer. De leerlingen voelen en zien direct het resultaat en daarmee ook de verbeteringen.

Pionier in het ontwikkelen van DIY-technologie is de Massachusetts Institute of Technology (M.I.T.) uit de VS.

Zij staan aan de basis van 2 uitvindingen die straks in basisscholen hun weg zullen vinden … Makey Makey en de 3D-printer.

Makey Makey

CNZg4pbUYAABpd1-1
2 studenten van de M.I.T.-universiteiten in de VS, zochten een tijdje terug een creatieve manier om kinderen op een creatieve manier te stimuleren in hun probleemoplossend denken.

Makey Makey was geboren … een heel tof en innovatief idee om toe te passen in de basisschool …

De 3D-printer
Schermafdruk 2015-11-21 15.04.29
Tegenwoordig hoor je vaker en vaker het woord 3D-printers weerklinken. 3D printers bestaan reeds zo’n 25 jaar en kunnen een digitaal bestand omzetten naar een tastbaar project. De opdracht die je aan een 3D-printer geeft, bijvoorbeeld het maken van een naambord wordt laagje voor laagje gemaakt door de 3D-printer. Steeds meer ontwerpers en kunstenaars gaan gebruik maken van 3D-printers om prachtige ontwerpen te maken maar ook voor de medische wereld, voor thuisgebruik en voor het onderwijs zijn 3D-printers heel toegankelijk geworden.

Voor het onderwijs heeft de 3D-printer de eigenschap om bij leerlingen een nieuwsgierige, onderzoekende en probleemoplossende houding aan te wakkeren.

Het werken met een 3D-printer vraagt om onderzoekend en ontwerpend leren, waarmee vaardigheden voor “beroepen van de toekomst” worden ontwikkeld. Vaardigheden zoals creativiteit, samenwerken, leren door te doen, ondernemingszin, kritisch en onderzoekend probleemoplossend denken.

Het “Genius-lab”
Op wereldvlak merken we dat DIY-technologie vaak in scholen een plaats krijgt in een “Genius Lab” .Een apart lokaal dat werd omgebouwd dat een flexibele en open leeromgeving waarbij leerlingen met computers, iPads, 3D-printers , Sphero-robotballen en mini-drones en ander innovatief materiaal zelf van alles kunnen ontwerpen, maken – digitaal of met de hand.

Vooral scholen uit de VS en Australïe hebben een voortrekkersrol in het inrichten van een “Genius-lab” waarbij leerlingen tijdens een “genius-hour” geprikkeld worden voor wetenschap en techniek.

Dichter bij ons bestaat er het innovatieve initiatief van basisschool ‘t Slingertouw in Eindhoven met hun ‘Lab4Makers’.

Tinckercad
Momenteel volgen de educatieve uitgeverijen in Vlaanderen en Nederland niet om toepassingen met DIY-technologie in lesideetjes te gieten.

In de VS nemen de ontwerpers van het 3D-tekenprogramma
“Autodesk 123” hierin het voortouw en werkten het online platform “Tinckercad” uit. Op dit platform kunnen kinderen van de basisschool een aantal basisfiguren in 3D ontwerpen en met de 3D-printer afprinten. Ook kunnen kinderen er een aantal vaste ontwerpen met de 3D-printer afprinten … bijvoorbeeld voor het maken van een klas-of school plattegrond.

Voor de gevorderde 3D-tekenaar is er het gratis programma van Google Sketch Up.

Pinterest
Unknown-33
Ook met de Pinterest-prikbord-app kun je heel wat creatieve ideetjes voor 3D-printen onder de thema’s “3D” en “printen” terugvinden. Zo is er het voorbeeld van “Handmade Charlotte“, boordevol tips om een 3D-print-workshop uit te bouwen … heel wat toffe lesideetjes voor de basisschool.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s