Apps als “redelijke aanpassing” voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften

Hoe kan een basisschool, kinderen met specifieke onderwijsbehoeften mits redelijke aanpassingen, het curriculum van het gewoon onderwijs laten volgen … is een vraag die door de invoering van het M-decreet , vandaag de dag leeft bij heel wat basisscholen in Vlaanderen.

Heel wat leerkrachten hebben het idealisme en de gedrevenheid om voor hun leerlingen een krachtige leeromgeving uit te bouwen. Zij blijven immers hierbij dé spilfiguur in de uitbouw van deze krachtige leeromgeving.

Deze auteur is er van overtuigd dat door de invoering van het M-decreet, er naast een mentaliteitswijziging in de zorgwerking van scholen, de draagkracht van de “dynamische” leerkracht op de proef zal worden gesteld.

Zoals deze auteur reeds beschreef in zijn e-boek “ Dynamowijzer … inspiratiegids voor het basisonderwijs”, is hij er van overtuigd dat technologie integreren in het klasgebeuren, de leeromgeving kan dynamischer maken en verrijken, alsook de betrokkenheid bij heel wat leerlingen verhogen… ook voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften.

Maak als leerkracht goed de afweging… hoe technologie als “redelijke aanpassing” te integreren in de leeromgeving. Het gebruik van technologie mag immers geen doel op zich zijn. Leerkrachten kennen immers hét beste hun leerlingen en kiezen steeds het beste middel om een doel of doelen bij leerlingen te bereiken.

In heel wat landen worden leerkrachten in hun klas geconfronteerd met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en zoeken naar de beste manier om deze leerlingen vooruit te helpen.

Toegankelijkheid

Ook de technologiemarkt probeert leerkrachten en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften hierin te ondersteunen… zo is de iPad-technologie hier een mooi voorbeeld van.

Toegankelijkheid is voor de ingenieurs bij Apple iets wat ze hoog in het vaandel dragen.Bij de ontwikkeling van nieuwe toestellen, verfijnen ze telkenmale de toegankelijkheid. Heel wat scholen geven jaarlijks honderden euro’s uit aan kwaliteitsloze technologie en heel dure software, terwijl ze vaak niet op de hoogte zijn van het feit dat er in de iPad-technologie , standaard heel wat hulpmiddelen voor kinderen met specifieke leerbehoeften zijn ingebouwd. De Apple-website geeft onder de rubriek toegankelijkheid hier over een mooi overzicht.

Apps als “redelijke aanpassing” … een overzicht

Naast de in de iPad standaard ingebouwde hulpmiddelen, bestaan er ook heel wat applicaties die als redelijke aanpassing kunnen worden gebruikt bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Om door bomen van het grote aanbod van applicaties, wat het bos te zien, enkele mogelijkheden …

  • Pinterest … dé inspiratie app voor elke leerkracht

Unknown-33

Wereldwijd worstelen leerkrachten met de vraag met welke redelijke aanpassingen zij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kunnen ondersteunen in hun leerproces. De prikbord app “Pinterest” is hier een dankbaar medium voor. Leerkrachten wereldwijd, delen hier via hun prikbord hun praktijkvoorbeelden. Zoek beslist eens op thema’s zoals dyslexia, discalculia, SEN, special education needs, autism, …
Je vindt er beslist heel wat inspiratievolle voorbeelden terug. Vergeet ook niet door te klikken naar de website of blog die achter elke “Pin” schuilgaat. Ook hier kun je beslist heel wat voorbeelden terugvinden die kunnen inspireren.

  • Dyslexie

Rond het thema van dyslexie is er heel wat terug te vinden op het wereldwijde web.

Echter is het raadzaam de applicaties die op de markt zijn, kritisch te benaderen. Lector aan de Hogeschool Gent, Sandrine De Coster, doet hierover reeds heel wat jaren onderzoek naar de zinvolle ondersteuning van applicaties voor kinderen met dyslexie.

Bekijk beslist eens haar presentatie over “ICT bij leermoeilijkheden” in jullie zoektocht naar een aantal bruikbare applicaties.

Eduapp

In Nederland is er de website van Eduapp. Zij beschrijven op regelmatige tijdstippen nieuwe applicaties en koppelen hieraan bruikbare praktijkvoorbeelden. Ook over de themathiek rond dyslexie maakten zij een mooi overzicht .

Apps for dyslexia

Of bekijk het overzicht en mindmap “Apps for dyslexia” van auteurs Mark Coppin en Darryl Bedford

Apps for Dyslexia 2

  • Autisme


Autism App Wheel

Autoriteit op het vlak van onderzoek over hoe technologie kinderen met het Autisme Spectrum Stoornis kan ondersteunen, is Dr. Sue Fletcher-Watson van de universiteit van Edingburgh .

Om leerkrachten die werken met kinderen met het Autisme Spectrum Stoornis te begeleiden in deze materie, ontwierp zij het
“Autism App Wheel”

Screen-Shot-2015-04-16-at-19-1.48.44

Ook de blog van Chris Reeve “Autism Classroom Resources” biedt heel wat tips en materialen voor leerkrachten die werken met kinderen met het Autisme Spectrum Stoornis

  • Special Education Needs (S.E.N.)

Ook leerkrachten die vaak werken met kinderen met speciale onderwijsbehoeften, ook wel de SEN-kinderen genoemd, houden vaak een blog of website bij. Op hun blog of website beschrijven zij een aantal praktijkvoorbeelden hoe zij technologie gebruiken als “redelijke aanpassing”. Een voorbeeld van een SEN-leerkracht is de blog “SEN-ipads” van Apple Distinguished Educator Stuart Hammersly

Ook publiceren SEN-leerkrachten vaak overzichtslijsten van bruikbare applicaties zoals bijvoorbeeld :

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s