Twitter de onderwijswerkplaats voor elke (dynamische) leerkracht.

Een cultuur van delen

In een tijd van Kerstmis en “Nieuwjaar” delen wij als leerkrachten, net zoals veel andere landgenoten, met z’n allen talrijke kerst –en nieuwjaarswensen… echter kan deze Flemish Tech Geek zich paradoxaal genoeg niet van de indruk ontdoen dat een“cultuur van delen” onder leerkrachten en directies in de Vlaamse onderwijscultuur niet zit verweven.

Ondanks dat het delen van onderwijsexpertise bijdraagt tot professionalisering van het onderwijs-beroep, zit in heel wat leerkrachtenteams de “enge ambtenarenmentaliteit” ingebakken, waarbij heel wat “dynamische leerkrachten en directies “bij het spontaan delen van hun onderwijsexpertise-delen, vaak tegen een muur van onbegrip , logge structuren, bekrompen schoolculturen, cocooning en gebrek aan visie van collega’s, directies en schoolbesturen lopen.

De wereld is mijn dorp

Door de komst van het internet is er op wereldvlak een mentaliteit van “de wereld is mijn dorp” ontstaan waarbij de “cultuur van delen” dankzij sociale media een deel van ons dagelijks leven is gaan uitmaken.

Deze Flemish Tech Geek is er dan ook rotsvast van overtuigd dat deze levenswijze van “de wereld is mijn dorp ” verder in ons onderwijslandschap een weg zal vinden. Deze ontwikkeling zal voor de onderwijskoepels dan ook de komende jaren een uitdaging vormen om met deze ontwikkeling om te gaan en scholen hierbij op een kwaliteitsvolle manier in te begeleiden.


Twitter

images-42
In het buitenland is reeds een beweging merkbaar waarbij dynamische leerkrachten vanuit een gedragen visie van “de wereld is mijn dorp” onderwijsexpertise met elkaar gaan delen. Terwijl zij het sociale medium “Facebook” enkel voor privédoeleinden gebruiken, vormt de microblogsite “Twitter” de uitgelezen tool om wereldwijd met dynamische onderwijscollega’s, de onderwijsexpertise te delen .

Omdat leerkrachten wereldwijd vaak met dezelfde problematieken in hun klaspraktijk hebben te kampen, kunnen zij via de microblogsite “Twitter” in een ongebonden sfeer hun onderwijsexpertise delen, zonder belemmerd te worden door een mentaliteit van logge structuren van koepels, besturen en schoolculturen waarmee zij in hun dagelijkse werkomgevingen vaak worden geconfronteerd. Deze manier van delen draagt dan ook ontegensprekelijk bij tot de professionalisering van het onderwijsberoep.

Hashtags

images-5
Een handige tool om onderijwsinfo op Twitter te delen, is het gebruik van #hashtags . Op Twitter kun je via een bepaalde #hashtag info rond een bepaald onderwijsthema delen. Ook vormen deze #hashtags een dankbaar hulpmiddel om rond een bepaald onderwijsthema een Twitterchat op poten te zetten.

Maar hoe start ik nu met Twitter ?

Wiskundeleerkracht Alice Keeler maakte een mooie handleiding rond deze themathiek. Deze handleiding is te raadplegen via onderstaande link.

https://docs.google.com/document/d/1wMBX6yZr6YbohqyV14djHFTMb4otu-CGRx5nlkVScks/edit


Hoe bouw ik een Twitterchat uit rond een bepaald onderwijsthema ?

Op deze vraag geeft Apple Distinguished Educator Marc Anderson op z’n blogsite een mooi antwoord

http://ictevangelist.com/how-to-host-a-twitter-chat/

 Twitter en onderwijs … een aantal praktijkvoorbeelden

Hoe Twitter in de onderwijspraktijk integreren … met wat zoekwerk op het internet,vind je heel wat mooie praktijktips … enkele voorbeelden :

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s