Het “Genius-lab”… een STEMmig kader voor het basisonderwijs

Leerlingen die momenteel de school binnenstappen worden in hun dagelijks leven geconfronteerd met wetenschappelijke en technologische evoluties die door onze maatschappij razen. Deze ontwikkelingen vormen dan ook een uitdaging voor een school om hiermee om te gaan. Maar hoe geef je als school hierop voldoende antwoord ? Hoe prikkel je leerlingen om een kritische houding aan te nemen en grondig door te denken over de hieruit volgende maatschappelijke en wetenschappelijke uitdagingen.

Het STEM-kader voor het Vlaams onderwijs als uitgangspunt

Om scholen te ondersteunen in hun aanpak, ontwikkelde de Vlaamse overheid onder de noemer “STEM-kader voor het Vlaams onderwijs”, 10 dimensies en principes als kader waarbinnen scholen rond deze themathiek kunnen werken.

Scholen pakken graag uit met STEM zonder vooraf een visie hierrond te hebben uitgebouwd of de nodige investeringen te hebben gedaan in innoverende technologieën.

Om dit kader te concretiseren en te vertalen naar de klaspraktijk is deze Flemish Tech Geek er van overtuigd dat de basis voor het STEM-onderwijs in het basisonderwijs ligt, waarop het secundair onderwijs moet op voortbouwen en niet omgekeerd.

Om het STEM-kader voor het onderwijs te vertalen naar de klaspraktijk, kan een
“Genius-lab” een school hierin ondersteunen.

Het “Genius-lab” … een flexibele leeromgeving

Maar wat is een “Genius-lab” ?

IMG_0005

Het “Genius-lab” is een klaslokaal omgebouwd tot een flexibele leeromgeving waar leerlingen kunnen geprikkeld worden om op een probleemoplossend denkende manier op pad te gaan.

Naast de klassieke techniek-en wetenschapskoffer en tools, vind je er innoverende technologieën terug die momenteel op de markt  beschikbaar zijn.

Het “Genius-lab” heeft geen klassieke klasopstelling en kan worden ingericht met zitkussens, tapijten,zetels, klassieke tafels en stoelen, kleurrijke kasten en wanden,…

Het “Genius-lab” kan worden opgesplitst in 5 zones.

FullSizeRender

  • Zone 1 : de TechToolWand

Hier vind je alle materialen en lesfiches terug, die je vroeger in een klassieke techniek –en wetenschapskoffer ook kan terugvinden.

  • Zone 2 : D.I.Y-technologie

D.I.Y-technologie ook wel “Do It Yourself-technologie”, is zo opgebouwd dat leerlingen de essentie van techniek en de werking ervan al lerend leren ontdekken.

De afstand tussen het geprikkeld worden door techniek en het experimenteel uitwerken van een idee, wordt met D.I.Y.-technologie verkort. Zo kan je bijvoorbeeld binnen enkele minuten een object ontwerpen met een 3D-programma en deze uitprinten op een 3D-printer. De leerlingen voelen en zien direct het resultaat en daarmee ook de verbeteringen.
Naast het 3D-printen, is Makey Makey een mooi voorbeeld van DIY-technologie.

  • Zone 3 : de Coding-hoek

Coding, ook wel computing of programmeren genoemd vinden wij tastbaar in ons dagelijks leven terug onder de vorm van sociale media, websites, apps op smartphones, iPad of de MacBook e.d..

Om kinderen te prikkelen en een kritische nieuwsgierige houding te laten aannemen over hoe de zaken die we dagelijks gebruiken, in elkaar steken en/of functioneren, is het belangrijk om kinderen stapsgewijs programmeren aan te leren.

Door kinderen te leren programmeren, geef je ze de mogelijkheid om creatief te zijn, om te creëren, en niet enkel te consumeren.

Een kind leren programmeren is zoals een kind een muziekinstrument leren spelen. Je zet het niet met een handleiding naast een piano. Nee, je leert het hem al doende en je bouwt langzaam op. Je start met noten leren lezen, en kleine, plezierige muziekstukjes uitproberen op het klavier. Om langzaamaan te komen tot een virtuoos gespeeld meesterwerk.

Zo is het ook met leren programmeren. Kinderen moeten eerst de taal -het coderen- leren kennen. Met bevattelijke, eenvoudige en leuke spelletjes leren ze hoe computers denken. Ze zien hoe algoritmes werken en welk effect ze hebben. Ze proberen spelenderwijs zelf dingen uit. Ze sturen bij, ze leren en groeien. En geleidelijk aan leren ze echt programmeren.

De Tickle-app, Bloxel-builder, Sphero-robotbal , of deze coding-apps via volgende link ,zijn maar enkele concrete zaken die dan ook in de “Coding-hoek” zijn terug te vinden.

  • Zone 4 : Creatief presenteren en delenBelangrijk in het leerproces van kinderen is dat kinderen feedback krijgen op hun bevindingen en resultaten. Het “Genius-lab” voorziet hierin de mogelijkheid om via het Green Screen en de Ipad met bijhorende apps, hun resultaten en bevindingen te verwerken in een e-boek, een creatieve presentatie of op te slaan in een digitaal portfolio.Om feedback te krijgen van medeleerlingen binnen of schooloverstijgend buiten de school, kunnen zij hun verwerking delen door het streamen naar het projectiescherm via de Apple TV en HDMI-beamer.

 

  • Zone 5 : de iPad-koffer

Een koffer met iPads vormt hét bindmiddel van het “Genius – lab”.
Ipad-technologie is voor leerlingen heel laagdrempelig, logisch opgebouwd en betrouwbaar. Bovendien bestaan er heel wat apps die kunnen functioneren als onderzoeksinstrument,  alsook biedt de iPad het voordeel om de resultaten en bevindingen onmiddellijk te verwerken in een creatieve presentatie.

Ook vormt de iPad de basis om het stapsgewijs te leren programmeren te ondersteunen, alsook is de iPad een ondersteunende basistool om
D.I.Y-technologie te ontdekken.

Het “Genius-lab” is meer dan een klaslokaal …

Het “Genius-lab” is meer dan een klaslokaal maar een “prikkel-ruimte” waarbij leerlingen

  • … leergebiedoverschrijdend kunnen werken aan een project
  • … leerdomein gebonden kunnen werken aan “techniek en wetenschap”
  • … geprikkeld worden om een probleem op te lossen
  • … geprikkeld worden door nieuwe innoverende technologieën
  • … hun bevinden, resultaten en oplossing op een creatieve manier delen en evalueren met medeleerlingen en met de wereld
  • … en dit alles in een flexibele leeromgeving

Het “Genius-hour” als katalysator voor een schoolteam

Om leerkrachten op pad te zetten, het “Genius-lab” te integreren in hun klaspraktijk, kan het inplannen van een wekelijks “Genius-hour” hen op weg zetten. Het “Genius-hour”  vindt z’n oorsprong in het Amerikaanse bedrijfsleven waar werknemers elke week een uur krijgen om in alle autonomie, te werken aan nieuwe ideeën of nieuwe vaardigheden.
In de VS is het principe van zo’n “Genius-hour” goed ingeburgerd in de schoolpraktijk. Tijdens dit “Genius-uur” kunnen leerlingen in alle autonomie verder werken aan hun project of oplossingen zoeken voor een onderzoeksvraag.

Het implementeren van zo’n “Genius-hour” kan dan ook een katalysator zijn om een schoolteam op weg te zetten een krachtige leeromgeving in hun klasgebeuren te creëren.

De wereld is mijn dorp … deel en evalueer

Het “Genius-lab” vormt ook een evaluatie-instrument . Belangrijk in het leerproces van kinderen is dat kinderen feedback krijgen op hun bevindingen en resultaten. Het “Genius-lab” voorziet onder de noemer “de wereld is mijn dorp”, hierin de mogelijkheid om hun creatieve presentatie te delen met medeleerlingen binnen de school of bijvoorbeeld via Skype of Face Time te delen met een partnerklas uit een andere school.
De aanwezige technologieën in het “Genius –lab” bieden bovendien de mogelijkheid om samen te werken aan een gezamenlijk project of onderzoeksvraag met leerlingen uit een andere school lokaal of wereldwijd en feedback te geven op elkaars resultaten, bevindingen en projecten.

Geschatte kostprijs

Wat is de geschatte kostprijs van een “Genius-lab” ?
Deze link geeft je alvast een idee.

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. Kris Petitjean schreef:

    Mooi! Zo een lab zou er in elke school moeten zijn. Zelfs in de eerste graad van het secundair onderwijs. Soms droom ik om in mijn eigen school een soort van MIT Media Lab op te richten, waar leerlingen kunnen komen proeven van nieuwe technologieën en ermee aan de slag gaan om eigen creaties te ontwerpen, …

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s