Kleuterwoordenschat verrijken met de app BookCreator als ondersteuning.

Vaak krijgt deze Flemish Tech Geek de vraag wat de meerwaarde nu is van iPad-technologie in de dagelijkse klaspraktijk.

basisprincipe
Om technologie als ondersteuning van het leerproces in de dagdagelijkse klaspraktijk te integreren, blijft het basisprincipe steeds hetzelfde : “De integratie van technologie mag geen doel op zich zijn. De leerkracht kent immers het best zijn of haar leerlingen en kiest steeds voor leerlingen het beste middel om het doel te bereiken. Immers blijft de leerkracht voor leerlingen, de beste app.”

Toegegeven voor bepaalde kinderen is de integratie van tecnhologie totaal geen ondersteuning en past het gebruik van traditionele middelen beter in de ondersteuning van hun leerproces. Echter brengt de ervaring dat voor heel wat leerlingen door het ondersteunend gebruik van iPad-technologie, de creatieve talenten alsook het verhogen van het welbevinden en betrokkenheid wordt aangewakkerd … wat op z’n beurt dan ook een weerslag heeft op het leerproces van het kind.

Ook voor zorgleerlingen kan de iPad-technologie met z’n talrijke appilicaties een ondersteuning bieden.

BookCreator
Een van m’n favoriete applicaties is de app Book Creator.

Reeds een tijdje heb ik de app BookCreator leren kennen. Wat voor mij van deze app een topper maakt is de eenvoudige, logische opbouw van deze applicatie. Door middel van foto, video, geluid en klassieke tekst kunnen kinderen een eenvoudig interactief boekje maken. De leergebiedoverstijgende toepassingen om kinderen auditief en visueel te ondersteunen zijn dan ook veelzijdig.

Tip : volg beslist eens de blogsite van BookCreator. Op deze blogsite delen leerkrachten wereldwijd hun praktijkvoorbeelden. Je kunt er beslist heel wat ideetjes voor de klaspraktijk opsnuiven.

hoorboekjes
Op de school waar ik werkzaam ben, gebruiken we de app BookCreator om de bestaande leesmethode auditief te ondersteunen. Voor de kleuters gebruiken we de app als hulpmiddel om via “hoorboekjes”de woordenschat van de kleuters te verrijken.

Vooraleer deze hoorboekjes werden uitgewerkt, werd een differentiatielijn opgesteld. Hierbij werden een aantal vaste thema’s vastgelegd zoals bijvoorbeeld carnaval, de seizoenen, het verkeer, …

Bij elk thema worden een aantal kernwoorden vastgelegd. Naarmate de leeftijd van de kleuter komen er een 2 à 3 tal kernwoorden bij.
Van deze thema’s en kernwoorden wordt per leeftijdsgroep en per thema met BookCreator, een hoorboekje gemaakt.

vastleggen van afspraken
Een aantal afspraken rond hoe te werken met BookCreator werden voorafgaand vastgelegd en zijn vrijblijvend te raadplegen via onderstaande link.

afspraken-bookcreator

instructiefilmpje BookCreator
Wie zich wil verdiepen in de app BookCreator, biedt het onderstaand filmpje beslist ondersteuning.
BookCreator instructiefilmpje

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s