Waarom Augmented Reality en Virtual Reality een plaats kunnen krijgen in het basisonderwijs ?

Vandaag de dag komen de ontwikkelingen in technologieland razendsnel op ons  af… wat deze Flemish Tech Geek vooral boeit is de stroomversnelling in de ontwikkeling van de technologie “Augmented Reality”, ook wel AR genoemd en “Virtual Reality”, ook wel VR genoemd. Overal ter wereld begint deze technologie  stilaan het onderwijsveld binnen te sluipen.

Maar wat is nu  het verschil tussen Augmented Reality en Viruality Reality ?

Augmented Reality

Augmented Reality (AR) is een technologie die de realiteit en de virtuele wereld met elkaar verbindt.  Letterlijk betekent ‘augmented reality’: “verrijkte” werkelijkheid. Het is dus een mix van de realiteit met een virtuele toevoeging.

Bij augmented reality wordt een beeld ,genomen of gefilmd met een camera, “verrijkt” met extra digitale content.

De beelden die kun je bewegen in de ruimte en bedienen met behulp van een smartphone of tablet. Volgend filmpje illustreert dit mooi.

Heel wat applicaties zijn er op de markt die gebruik maken van augmented reality. Een van de bekendste applicaties is Aurasma.

unknown-16

Virtual Reality

Bij Virtual Reality (VR) wordt ,zoals de naam het zegt, een virtuele werkelijkheid , een schijnwerkelijkheid, gecreëerd.

Via manipulatie van de zintuigen met behulp van speciale VR apparatuur zoals een bril, een afstandbediening of handschoenen,… ervaart de gebruiker deze schijnwerkelijkheid als een nieuwe realiteit , waarin je het gevoel hebt deze nieuwe realiteit daadwerkelijk te beleven … je ziet, je hoort, je voelt en je beleeft deze nieuwe wereld om je heen. Door middel van bijvoorbeeld op een knop te drukken,een hendel te bewegen,…  kun je aan deze nieuwe realiteit veranderingen aanbrengen.

In het bedrijfsleven wordt VR reeds enige tijd toegepast … bijvoorbeeld in simulaties of in opleiding (bv. piloten, militairen, …)

Maar hoe kunnen AR en VR nu een meerwaarde betekenen voor het basisonderwijs ?


leeruitstappen

Het is de taak van de leerkracht om voor de leerlingen een krachtige leeromgeving te creëren. Hierbij vormen leeruitstappen, een handige tool om deze leeromgeving te verrijken. Echter wordt het organiseren van leeruitstappen voor basisscholen steeds moeilijk en moeilijker. Vaak liggen oorzaken zoals de maximumfactuur voor het basisonderwijs, te dure verplaatsingskosten, de ligging van de school of de financiële draagkracht van de ouders in het bekostigen van een uitstap , aan de basis voor het schrappen van didactische leeruitstappen of leerwandelingen.

Met de integratie van AR en/of VR  in de klaspraktijk, kan de leerkracht de leeromgeving naar de klas brengen. Bovendien wordt een leerkracht niet verhinderd door bovenstaande factoren die het maken van leeruitstappen kunnen verhinderen.

lesmateriaal
“Director of Technology” Kathy Schrock maakte op haar blog alvast een mooie oplijsting van interessant materiaal die kan helpen bij de integratie van AR en VR in de klaspraktijk :

http://www.schrockguide.net/augmented-reality.html

technologiespelers
Bovendien komt steeds meer materiaal op de markt die leerdomeinen zoals taal, wereldoriëntatie, wetenschap en techniek, via AR en VR interactief kan ondersteunen.

Technologiespelers zoals Google, Nearpod en Microsoft zijn druk bezig in het verfijnen van hun technologie om leerkrachten verder te inspireren, hun technologie in de klaspraktijk te integreren. Klik hiervoor beslist eens naar onderstaande voorbeelden :

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s