De 5 basisprincipes om iPad-technologie als ondersteuning van het leerproces in de basisschool te integreren.

Beroepshalve ben ik schooldirecteur van een basisschool in de omgeving van Brugge.

De afgelopen jaren zag ik onze schoolbevolking merkbaar veranderen.

Een meer diverse instroom van leerlingen : anderstaligen, M-decreet leerlingen, sociale problematieken, armoede, …

Als leerkracht ga je steeds op zoek naar het beste middel om het lerende kind hun vooropgesteld doel te laten bereiken. Leerkrachten worden vandaag de dag geconfronteerd met heel diverse en complexe problematieken en vaak is het voor een leerkracht een moeilijke zoektocht om oplossingen te vinden, werken bestaande methodieken niet en zijn omkadering en middelen beperkt.

 

Om m’n leerkrachtenteam te helpen in hun zoektocht, introduceerde ik in 2013 iPad-technologie met als doelstelling een ondersteuning te vormen voor het leerproces van kinderen.

5 basisprincipes

Hierbij paste ik 5 basisprincipes toe.

IMG_1466

  • basisprincipe 1 : inspireren

 

Een van de kernpijlers in een kwalitatieve schoolwerking is om leerkrachten te professionaliseren en elkaars expertise te laten delen. Voor leerkrachten is dit een moeilijke klip die zij moeten nemen. Vaak belemmeren het karakter, de schoolcultuur of logge structuren de ontwikkeling van een cultuur van delen op school.

Om het leerkrachtenteam verder te professionaliseren werd vertrokken van de grondgedachte “leerkrachten inspireren leerkrachten”. Zoals kinderen van elkaar kunnen leren , leren leerkrachten ook van elkaar.

Om concreet, leerkrachten op weg te zetten en te inspireren, introduceerde ik speedbootcampsessies.

 

Concreet werden leerkrachten op regelmatige basis, tijdens korte sessies van een half uur ,“geprikkeld” om een tip, tric of praktijkvoorbeeld aangereikt te worden. Hoe dit in z’n werk . Hoe dit concreet werd uitgewerkt beschreef ik reeds in het blogartikel “speed-bootcamp-dagen : de professionaliseringsboost voor het leerkrachtenteam”  

 

  • basisprincipe 2 : differentiëren

 

Om antwoorden te kunnen bieden op een klasgroep met diverse problematieken is het begrip differentiatie onlosmakelijk verbonden.

Een mooi instrument is hierbij de app Book Creator, waarmee je via het maken van digitale hoorboekjes als aanvulling op de bestaande leesmethode,bijvoorbeeld anderstaligen of moeilijke lezers gemakkelijk kan ondersteunen.

 

  • basisprincipe 3 : communicatie

 

iPad-technologie is een dankbaar ondersteunend communicatiemiddel om introverte en weinig communicatieve kinderen tot spreken te brengen. Met behulp van de app “Tellagami” passen wij dit vaak toe bij het aanleren van de tweede taal Frans, waar kinderen via een “avatar”, een virtueel persoon, tot Franse dialoog komen.
Via het streamen van hun dialooggesprek via een “avatar”voor de klasgroep, neemt het voor de introverte leerling,  de drempel weg om te communiceren voor een groter publiek.  

 

  • basisprincipe 4 : evaluatie

 

Onmiddellijke feedback van leerkracht, medeleerlingen en ouders is een motiverend onderdeel voor kinderen in hun leerproces. Het gebruik maken van digitale portofolio’s als evaluatie-instrument is een dankbaar ondersteunend instrument om kinderen op een positief constructieve manier te evalueren. De app Seesaw is hiervoor een kwalitatieve app. Via de app Seesaw wordt via film, foto, tekst en spraak een digitaal portofolio aangemaakt en kunnen leerlingen hun stappen die ze zetten bij het uitwerken van een project met behulp van iPad-technologie,registreren via film, foto, tekst en spraak en kunnen leerkrachten, mede-leerlingen en ouders onmiddellijk feedback geven.

 

  • basisprincipe 5 : innovatie


Wie reeds wat vaardig is met het implementeren van iPad-technologie als ondersteuning van het leerproces in zijn of haar klaswerking, kan iPad-technologie als ondersteunend innovatie-instrument in zijn of haar klaswerking integreren.

 

De app Bloxels om Game-based learning in de basisschool te introduceren is hiervoor een bruikbare tool. Hoe dit concreet uit te werken beschreef ik reeds in mijn blogartikel “Hoe introduceer ik Game-Based-Learning in de basisschool ?”

 

Ook de app Aurasme is een bruikbare tool om kinderen bijvoorbeeld via het gebruik van Augmented Reality hun boekbespreking op een creatieve en originele manier voor te stellen.

 

keynote

Deze 5 basisprincipes vormden onlangs dan ook de kern van mijn keynote “Rocking the primary environment through inspiring, innovative and supportive implementation of iPad for better learning’ ,die ik als schooldirecteur mocht brengen op vraag van Apple op hun tweejaarlijks innovatief internationaal onderwijscongres ADE-institute 2017 in Amsterdam, om collega’s wereldwijd te inspireren om iPad-technologie te integreren in de klas-en schoolwerking als ondersteuning van het leerproces.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s