knAPPe hAPP’s als katalysator voor professionalisering

Hoe leer je leerkrachten ICT zo inzetten dat de leerlingen er leerwinst door boeken?

Was een vraag die ik me in 2013 als schooldirecteur van een basisschool stelde.

Aan de hand van 4 bouwstenen en 5 domeinen zetten we het project “ knAPPe hAPP’s “ op leerkrachten stapsgewijs op weg om hen te laten leren van elkaar om het leerproces van kinderen met ICT te ondersteunen.

Het professionaliseringproject werd door het onderwijsvakblad Klasse opgepikt die er onder de noemer “Nascholing ICT verplichten – werkt niet !” volgend artikel over schreef.

IMG_1633

 

Digital natives

“De meeste kinderen die nu onze school binnenstromen, zijn digital ‘natives’. Ze zijn reeds vaardig in nieuwe technologieën en leren het elkaar ook vlot aan.

In 2013 stelden we ons de vraag  hoe je daar als school op inspeelt.
De oplossing vonden we in de basisopdracht van leerkrachten. “Leerkrachten moeten kinderen laten leren door een krachtige leeromgeving te creëren. Technologie kan daarbij een uitstekend hulpmiddel zijn.”

 

4 bouwstenen

Om het leerkrachtenteam in die visie mee te trekken en zich te laten bekwamen in nieuwe technologieën, werkten we de afgelopen jaren met 4 bouwstenen.

  1. Duidelijk doel uitwerken

We stelden ons de vraag : “Waarom wil je technologie integreren in je school? Het antwoord op die vraag is heel belangrijk. We willen het leerproces van onze leerlingen ondersteunen. Bovendien hebben we veel zorgnoden in onze school en sommige methodieken helpen niet meer. Dan moet je als leerkracht op zoek gaan naar andere. Zo kunnen bijvoorbeeld leerlingen die moeilijk spreken voor de klas hun dialoog inlezen op hun iPad en hun ‘avatar’ de tekst laten voorlezen. Het doel – een kind tot spreken brengen – is bereikt.”

“Technologie louter als gadget voor de leerkrachten gebruiken(zoals bv. een digibord) doen we niet. De leraar is nog steeds de beste app. Voor sommige kinderen is en blijft het krijtbord soms nog de beste methode.”

    

  1. Betrouwbare partner zoeken

 

“Technologie die niet werkt, is de grootste frustratie voor een leraar. Na veel onderzoek zijn we bij  Apple-technologie beland. Het is heel kwalitatief en veel ‘extra’s’ zoals dyslexiesoftware zijn standaard inbegrepen. De technische ondersteuning gebeurt door een externe firma. Dit geeft de tijd aan de ICT-coördinator om niet als ‘dépanneur’ bezig te zijn maar om leerkrachten pedagogisch te ondersteunen.“

 

  1. Plannen, plannen, plannen

“In 2013 hebben we een meerjarenplan gemaakt: daar willen we na vijf jaar staan. Een vernieuwingsproces gaat immers traag. Belangrijk is om leerkrachten de tijd  te geven om de meerwaarde van nieuwe technologieën te laten ervaren.

Eerst was de directeur de motivator. Daarna kreeg onze ICT-coördinator de rol van ICT-innovator. Zij werkt als katalysator in het team.  

“We kozen 5 domeinen waarin we de technologie als ondersteuning van het leerproces in heel onze school gaan integreren: differentiatie, communicatie, inspiratie, evaluatie en innovatie. Alles wat we doen rond technologie kan je hier onder terugvinden.”

 

  1. Deelcultuur

 

“Een cultuur van delen ontwikkelen, is wellicht de belangrijkste bouwsteen. Om het leerkrachtenteam stapsgewijs op weg te helpen, organiseerden we vanaf het schooljaar 2015-2016  ‘speedbootcamps’. Dat zijn halfuurtjes tijdens de middag of na schooltijd waarin leerkrachten een praktische tip krijgen, een praktijkvoorbeeld wordt voorgesteld, maar ook heel concreet leerkrachten wordt getoond hoe zij dat in hun klas kunnen integreren.  Hieraan gekoppeld kregen zij een week de tijd om te experimenteren en te ervaren of het wel of niet werkt. De week nadien gaven ze feedback en deelden hun ervaringen met elkaar.

 

van speedbootcamps naar knAPPe hAPP’s

IMG_1589

 

“Onze innovatiecoördinator nam ondertussen deze rol over en organiseert dit schooljaar ‘knAPPe hAPP’s’: maandelijks worden tijdens twee lessen een knAPPy – een app met wat meer voeten in de aarde – en een hAPPy – een iets toegankelijker app – voorgesteld. De eerste les maken leraren kennis met de app, tijdens de tweede les gaan we concreter in op het gebruik door collega’s, voor- en nadelen, suggesties voor verder gebruik …”

 

Een voorbeeld van een jaarprogramma knAPPe hAPP’s is te downloaden via deze link.

 

Domino-effect

“We blijven leraren – ook de nieuwe – meetrekken op een positieve manier. ‘Je moet’, werkt niet. De speedbootcamps zijn vrijblijvend. Maar als leraren erover beginnen te vertellen, krijg je een domino-effect”.

Ondertussen gebruiken 7 op de 10 leraren regelmatig technologie als ondersteuning van het leerproces. “En dat creëert een groepsdruk. Mensen evolueren. Ze beginnen open te staan voor iets nieuws en vragen aan elkaar: ‘Hoe heb jij dat gedaan?’”

Belangrijk blijft dat je altijd je einddoel voor ogen moet blijven houden: “Je moet blijven focussen op het waarom. Én de ruimte geven om te ervaren en om eens te mislukken. Dat is echt een  proces waar je de tijd voor moet nemen. Zodra je de leerwinst ziet, de effecten bij de kinderen, opent dat de ogen. Vooral als zorgkinderen een volgende stap nemen in hun leerontwikkeling. Vanaf dan heb je je doel bereikt.”

 

Onze kennis delen over de schoolgrenzen heen

Ons project knAPPe hAPP’s ging ondertussen niet onopgemerkt voorbij.
Onder thematiek van “Professionaliseringsbeleid: naar het samen ontwerpen van professionalisering”, mocht de school zijn praktijkverhaal brengen op de studiedag van het Ministerie van Onderwijs en Vorming, 14 november 2017 in het VAC te Gent
http://data-onderwijs.vlaanderen.be/inschrijven/onderwijsevent.aspx?id=29

 

alsook publiceerde het onderwijsvakblad Klasse ons praktijkverhaal

https://www.klasse.be/106578/leraren-verplichten-zich-bij-te-scholen-werkt-niet/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s